Pagina's

17 januari 2017

Slow Fashion, 5 jaar later


Beste vrienden, we worden oud. 

Het is al weer vijf jaar geleden dat ik deze blog postte over snelle versus trage mode. Het enige lichtpuntje aan die vervlogen jaren is dat snotneus Renée dan toch op één vlak nog altijd gelijk heeft. Buiten beschouwing gelaten dat ik niet Audrey's, maar eerder Katharine Hepburns kleerkast wil plunderen, sta ik nog achter elk woord.

Even recapituleren:

Fast fashion, de huidige mainstream mode-industrie, steunt op geglobaliseerde massaproductie waar ontwerpen in slechts enkele weken al terug te vinden zijn in de kledingschappen voor een scherpe prijs. Niet alleen wordt hierdoor overconsumptie gestimuleerd, maar ook wegwerpgedrag door de trendgevoeligheid van de stuks.

Fast fashion komt dus met een verborgen prijskaartje voor zowel het milieu als de textielarbeiders. Als jij er niet voor betaald hebt, heeft iemand anders dat gedaan met veel te lange en onderbetaalde werkuren.

Slow fashion daarentegen zet zich af van het blindelings volgen van de trends. De beweging staat voor het creëren van hoogwaardige producten op een duurzame manier. Ze moedigt langzamere productieschema's, eerlijke lonen, een kleinere ecologische voetafdruk en - idealiter - zero waste aan.

Kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit. Slow fashion scoort hoog als het gaat om goede kwaliteit en lange levensduur. De seizoensoverstijgende items zijn bovendien onderling eenvoudig te combineren én makkelijk te mixen met meer uitgesproken, trendgevoelige items.

Want hé, het is oké om soms kleine extra's te begeren die we niet per se nodig hebben. Zolang we bij deze aankopen maar op een bewuste en respectvolle manier rekening houden met de omstandigheden waarin ze zijn ontworpen en gemaakt, en of ze ons leven verrijken of louter een toevoeging worden bovenop de stapel met dingen die we nooit zullen dragen.

Bewuste mode all the way! En ik ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt. In de laatste jaren is er een echte slow fashion movement op gang gekomen. Boeken als Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion en documentaires als The True Cost tonen een kijk achter de schermen (lees: kinderarbeid en ingestorte textielfabrieken) van al die trendgevoelige bloesjes en jurken die voor de prijs van een cappuccino in de winkelrekken hangen. Eyeopeners!

Consumptie, in welke vorm dan ook, is krachtig. Het staat gelijk aan stemmen met je geld. Kies er dus voor je geld te geven aan duurzame items die zeggen: "Ik geef hierom. Ik wil mijn steentje bijdragen en ben bewust van mijn aankopen."

Murielle Scherre, lingerieontwerpster van La Fille d'O, slaat de nagel op de kop met:
"Net zoals met vrienden wordt het met kleren alleen maar beter als je bewust kiest waar je tijd en energie in steekt. Verspil je tijd dus niet aan mensen of kleren die je eigenlijk niet interesseren."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten