Pagina's

24 januari 2017

16 persoonlijkheden

Na een studie filosofie en een licht uit de hand gelopen interesse voor sterrenbeelden is zelfreflectie al lang geen onbekende meer voor mij. Na enkele weken voltijds solliciteren, van het ene naar het andere assessment center te hollen en loopbaanbegeleiding on the side, val ik dan ook niet snel uit de lucht bij anderen hun conclusie over mijn persoonlijkheid.

Ben jij zelf ook altijd geïnteresseerd geweest in waarom jij altijd op een specifieke manier reageert of handelt of - simpelweg - waarom jij bent zoals jij bent? Enkele jaren geleden werd er mij een laptop onder de neus geschoven om de persoonlijkheidstest 16 personalities in te vullen.

Het achterliggende model vindt zijn oorsprong in twee verschillende theorieën. De eerste is de leer van de persoonlijkheidstypen van Carl Gustav Jung die stelt dat er vier psychologisch functies zijn: denken, voelen, gewaarwording en intuïtie. De verschillende verhoudingen van deze functies kunnen gebruikt worden om de verschillen tussen mensen te beschrijven. De tweede is de Myers-Briggs type indicator die op een praktische wijze de volgorde van Jungiaanse voorkeuren van iedere persoon weet te definiëren.

De test combineert het beste uit deze twee werelden en is opgebouwd rond vijf persoonlijkheidsaspecten: geest, energie, natuur, tactiek en identiteit. De verschillende combinaties vormen uiteindelijk 16 verschillende types die onderverdeeld zijn in vier groepen: analisten, diplomaten, schildwachten (whut?) en verkenners. Meer achterliggende info vind je hier.

Nadat je de test hebt afgelegd, krijg je een hele analyse over jouw type - van sterktes en zwaktes tot carrièremogelijkheden en relaties. Door de jaren heen heb ik de test al verscheidene keren afgelegd en ik bekom steeds het INFJ-type als resultaat. Sinds slechts 1% van de bevolking hier deel van uitmaakt en ze mij altijd zeggen: "zoals u lopen er ook geen twee rond" - kan ik mij hier helemaal in vinden. (Het is ook een heel bescheiden type, fyi.)

Bij deze wil ik jullie niet alleen aanmoedigen om zelf de test in te vullen, maar ook iemand een dating/vriendschap app laten ontwikkelen die matches maakt (ik hoor hier ergens een kassa rinkelen). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten